Gabriellas - Jag studerar hälsopedagogprogrammet på GIH i Stockholm. Min blogg består av frukostinspiration, hälsa och del recept blandat med lite mode och kläder.

Gabriellas

Mango mango mango

Publicerad 2014-06-30 08:00:00 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

Åh vilken underbar frukt det är! Särskilt när den är sådär perfekt mogen som den här var! Så till frukost blev det en skål krämig grekisk yoghurt med agavesirap, mango och kokos. Som vanligt så fick skålen sällskap av en macka med ost och gurka, juice och kaffe. En typisk Gabbi-frukost med andra ord! But it´s the way I like it ;)
Mums!
Ha en jättefin start på veckan!

Frukostbricka

Publicerad 2014-06-29 12:44:32 i

Ännu en skål smarrig gröt, med cappuccinosmak och pimpad med macapulver, denna toppade jag med banan, jordgubbar och jordnötssås. Jag åt även en smörgås med ost och mango- och ananasmarmelad sötad med fruktjuice, några skivor vattenmelon och så drack jag en stor kaffe och juice.
Riktigt mättande frukost och en perfekt uppladdning inför en promenad med en vän på stockholmsgator, från söder till stureplan i det typiska svenska sommarvädret. Men mysigt var det!

Smoothie bowl

Publicerad 2014-06-29 12:33:43 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

Så här såg en smarrig frukost ut för några dagar sen:
Fryst banan mixat med mangoyoghurt och toppat med jordnötssås och kokos. en knäckis med ost, gurka och örtsalt, några jordgubbar och ett glas juice.
Svalt och gott!

Gran Canaria del 2

Publicerad 2014-06-28 10:00:00 i

Här kommer lite fler bilder från Gran Canaria!
Det blev en hel del kortspelande på balkongen. Jag vet inte hur många gånger vi körde vändtia och vi blev bara sämre och sämre förlorare varje gång. En gång blev jag så arg att jag kastade ett glas vatten (det var inte så mycket i, jag lovar!) på T. Hehe jag som alltid har hävdat att jag är en bra förlorare!

Första hotellfrukosten. Jag tog lite av varje, det blir lätt så när man inte riktigt vet vad som finns och man vill prova allt!
Det fanns gott om gulliga katter på hotellområdet, dessa två busade precis vid våra solstolar. De var bra underhållning och riktiga fotomodeller!

Jag lovar er ytterligare ett eller två inlägg med bilder från resan. För jag har en hel del bilder kvar!

On top of the world

Publicerad 2014-06-27 17:02:27 i

Under vår semester på Gran Canaria gick vi upp på ett berg som låg i närheten av vårt hotell, utsikten där uppifrån var otrolig! Man såg hela hotellområdet, stranden ända bort till playa del ingles och bergen på andra sidan vägen.  Det var inte så mycket klättring upp utan det fanns en trappa hela vägen. Vi hann upp lagom till solen började gå ner bakom bergen, det var väldigt vackert!
Jag har blivit väldigt sugen på att kika på fler resor, även om det nog dröjer ett tag innan vi åker utomlands nästa gång. Det lutar nog åt att åka till ett spanskt resmål nästa gång också, jag älskar den spanska miljön, särskilt runt medelhavet vid fastlandet. Jag har tidigare varit på mallorca och det är verkligen vackert där. Jag hittade en jättebra hemsida med massor av fina hotell i Spanien! Hur härligt ser inte det här ut? Det kan lätt hända att det blir till något av de här ställena vi åker nästa gång!
Hemsidan heter Fuerte hotels och där finns massor av fina hotell i södra Spanien som ligger nära havet, har jättefina stora poolområden och massor av aktiviteter man kan hitta på. Jag vill ju boka nu! För er som är sugna på att boka en resa till Spanien så kan jag verkligen rekomendera den här sidan, de har det något för alla!

Melon and strawberries

Publicerad 2014-06-27 15:38:22 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

En av de bästa sakerna med att komma hem är nog att vi är mit uppe i den svenska jordgubbssäsongen! Så när jag var och handlade lite frukost till oss igår så var jag ju bara tvungen att köpa jordgubbar på vägen hem.
Jag köpte en liten vattenmelon också så här är en del av gårdagens frukost!
 En vitaminboost kändes väldigt nödvändig efter den här semestern som bestått lite väl mycket av näringfattig mat.. Men det ska det bli ändring på nu!

Såhär såg resten av frukosthandlingen ut:
Massa gottis!

Gran Canaria del 1

Publicerad 2014-06-27 15:19:31 i Love life,

Här tänkte jag dela med mig av lite bilder från vår semester! Hoppas att ni tycker om dem och kan drömma er bort lite ;)
Första bilden av ön.
Min kära pojkvän som bara äääälskar att va med på bild.. Sort of..
Här är en del av poolområdet. Poolen var uppdelad i två mindre pooler med en liten "kana" i mellan, sen fast det också som två bubbelpooler men de var väldigt kalla!
Första kvällen provade jag en sangria, dumt eftersom jag inte gillar rödvin! Det var nog en av de äckligaste drinkarna jag har druckit! Men fin var den ju i alla fall..
God morgon från vår balkong.
Det fanns en liten fontän i poolen, den stänkte lite vatten på en när man låg och stekte i solen så det var väldigt skönt!

Mer bilder kommer upp i ett inlägg i morgon!

Borta bra men hemma bäst

Publicerad 2014-06-26 22:59:05 i Frukost inspiration, Love life, Mat i alla former,

Nu är vi hemma i vackra Sverige igen, det var det första jag tänkte på när vi flög in över Stockholm, hur vackert det är här!
För er som missat det så har min pojkvän och jag varit på gran canaria. Det har varit varmt och härligt men vi är glada att va hemma igen. Vi har saknat vår mjuka säng, rent vatten i kranen och hemlagad mat!
Jag har saknat mina frukostar väldigt mycket också, hotellfrukost i all ära men få saker slår min gröt! Och svenska jordgubbar!!
Såhär sån mun frukost ut i morse:

Mums!!

I morgon ska jag försöka hinna lägga in lite nya inlägg så kika in då vetja!

Semester

Publicerad 2014-06-21 13:07:43 i Love life,

Hej mina fina!
Jag befinner mig just nu på gran Canaria och njuter så mycket jag kan av sol och värme och kvalitetstid med min älskade!
Jag lovar att uppdateringen blir som vanligt när jag kommer hem. Tills dess får ni ha det jättebra!

Världens finaste kollegor

Publicerad 2014-06-17 10:40:15 i Love life, Me and my friends,

Jag fick mig världens överraskning igår. Helt plötsligt ringer det på dörren och när jag öppnar står mina bästa kollegor utanför med blommor, pizza, läsk och tårta. Jag blev helt tagen och rörd, det är bland det finaste någon nånsin har gjort för mig! Min pojkvän hade hjälpt till för att det skulle kunna bli en överraskning, Och det blev det verkligen, jag hade inte den blekaste aning!
Jag är så glad och tacksam att jag fick ett avslut och en chans att träffa alla ordentligt nu när jag slutar. Men jag vet att de här människorna kommer jag fortsätta träffa, de är mina vänner och jag är så glad för det!
Tack för en superfin kväll mina raringar!

Amarican pancakes

Publicerad 2014-06-17 10:27:00 i Frukost inspiration, Mat i alla former, Recept,

Igår var min första "sommarlovsdag", det firade jag med en lite extra lyxig frukost! Nämligen amerikanska pannkakor. Med en jordgubbssås och jordnötskräm, färska jordgubbar och mango, mums!
Vill ni ha recept? Okej då det kan ni väl få!

Pannkakorna
0,5 dl mandelmjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk kokossocker
1 ägg
2 msk margarin

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt sen de övriga. Stek små pannkakor, steksmör behövs inte.
Servera med dina favorittillbehör!

Jordgubbssåsen gjorde jag genom att mixa jordgubbar, några frysta hallon, proteinpulverm och mandelmjölk. Och jordnötskrämen är bara jordnöttsmör blandat med mjölk.

Fruity

Publicerad 2014-06-15 20:49:48 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

En fruktig frukost blev det i morse med melon, jordgubbar och mango, till det knäckemackor med ost/salami och gurka, en rostad macka med ost och marmelad med mindre socker oooch ett stort glas med kaffe och skummad mjölk.

Lördagens uppladdning

Publicerad 2014-06-15 08:00:00 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

Näst sista dagen på mitt jobb och det här laddade jag upp med:
Grekisk yoghurt med flingor, müsli, vattenmelon och vindruvor, surdegsbröd med salami och gurka och en kopp grönt te med smak av jordgubbscupcake.
Det känns jättemärkligt att sluta nu efter snart två år. Jag har värt mig så mycket och vuxit massor som person! Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv! Tack Paus för den här tiden!
Nu går jag mot nya äventyr, men vem vet, jag kanske kommer tillbaka!

Italiensk sallad

Publicerad 2014-06-14 18:58:26 i Love life, Mat i alla former,

För några dagar sen slutade min fina lillasyster 9:an. Jag är så stolt över henne, hon fick jättefina betyg!
För att fira detta så åt vi lunch med familjen, Ludde (vår lilla hund) och mormor och morfar i stan. Jag tog en italiensk sallad som innehöll salami, mozzarella, rödlök och örtyoghurt. Den var supergod!
Det var väldigt mysigt att sitta där på uteserveringen med hela familjen, det händer alldeles för sällan!

Somrigt

Publicerad 2014-06-14 18:52:19 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

Just nu älskar jag somriga, fräscha frukostar! Som den här jag åt för några dagar sen. (Nu när jag bestämt mig för att bara blogga med "riktiga" bilder från min kamera så kommer det ofta vara några dagar gamla bilder, hoppas att det är okej med er!)

Detta är grekisk youghurt med lite frön, agavesirap, svenska jordgubbar, vindruvor och kokos, en knäckemacka med ost och gurka samt ett glas juice (lemonade-inspirerad juice från god morgon).

Oats

Publicerad 2014-06-12 08:00:00 i Frukost inspiration, Mat i alla former, Recept,

Gröt är ju en så himla bra frukost, den mättar bra, ger en jämn blodsockernivå och är ju så fantastiskt god! I alla fall om man gör den på mitt sett!
Jag kokar alltid min gröt på mandelmjölk (jag kan inte äta gröt kokad på bara vatten längre), den blir så krämig och god då! Och så har jag ofta i lite macapulver för att boosta den med vitaminer och mineraler, ibland har jag även lite proteinpulver i. Men viktigast av allt är nog ändå toppingen! Jag har ALLTID jordnötssmör på, det är världens bästa gröttopping! Har ni inte provat det så gör det nu nu nu!! Sen vill jag helst ha banan eller kanelstekt äpple på, någon torkad frukt och lite frön.
Så gör man Gabbis godaste gröt!

Kvällsgodis

Publicerad 2014-06-11 08:00:00 i Love life, Mat i alla former,

Det har blivit många härliga fruktfat till efterrätt på senaste tiden, inte mig emot! hoppas att ni är okej med att det blir mycket såna bilder också ;)
Så här såg vårt härliga fruktfat (med lite choklad också) ut i måndags.
Mango, vattenmelon, vindruvor, marabo helnöt och marabo biscuit. Så himla gott!

Greek yoghurt

Publicerad 2014-06-10 21:17:22 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

Idag kände jag för någpt kallt och fräsht till frukost så det fick bli en skål grekisk yoghurt med osockrad granola, torkad melon och bara bär mango och havtorn. Till detta åt jag även en knäckemacka med ost och gurka samt vattenmelon, och så drack jag bravo lemonade och coffee! Perfekt frukost en sån här varm dag!
Frukosten avnjöts på balkongen, sommarlyx!

Snabbmat -The healthy way

Publicerad 2014-06-09 19:45:00 i Mat i alla former,

För några dagar sen kom jag hem sent efter jobb, supertrött och jättehungrig, och inte så sugen på att ställa mig i köket och göra någon avancerad middag. Då slängde jag ihop denna goda wrap! Vi hade fullkornstortillas hemma som jag fyllde med kalkon, ost, grönsaker och lite dressing. Snabbt, lätt och gott! Ett tips på nyttig snabbmat helt enkelt!

Naturgodis

Publicerad 2014-06-09 12:00:00 i Love life, Mat i alla former,

Vardagslyx när den är som bäst -färsk, härlig, färgglad frukt och några rutor marabo schweitzernöt, mumma! Precis vad man behöver efter en lång stressig dag på jobbet, denna tallrik framför någon serie i sängen.

Lördagslyx

Publicerad 2014-06-09 08:00:00 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

I lördags morse lyxade jag till frukosten lite extra. Det blev en nybakad croissant (jag köper frysta som är bara behöver gräddas ca 10 min i ugnen), färsk, saftig mango, turkisk yoghurt med ringlad agave och en skiva levainbröd med ost och gurka. Det är ju så himlans gott med nybakade croissanter! Inte världens nyttigaste kanske men de gör gott för själen.
Brukar ni lyxa lite med frukosten på helgerna?

Plockmat

Publicerad 2014-06-08 20:03:39 i Love life, Mat i alla former,

Idag kände min pojkvän och jag för något snabbt, gott och kallt till middag.  Så vi köpte hem lite plock i form av salami, brieost, oliver, marinerade vitlöksklyftor, baguette, vattenmelon med mera. Så himla enkelt och väldans gott! Och så är det ju väldigt mysigt att sitta och plocka, äta långsamt och bara njuta! Vi satt för första gången i år ute på balkongen och åt, nu är det sommar!

Fruitparty

Publicerad 2014-06-06 10:42:00 i Love life, Me and my friends,

Som jag nämde för några dagar sen så hade jag i lördags en jättemysig kväll med några favoriter från jobbet.
Vi köpte hem mat, drack lite vin och gjorde en härlig fruktsallad till efterrät. En superhärlig kväll som lyste upp en helg fullspäckad med jobb! Det är såna här småsaker som gör livet lite extra fint, en helkväll med människor man tycker om, man behöver inte göra nåt särskilt, bara prata och umgås!
Jag bjuder på två bilder till av det fina fruktfatet (de här är tagna med min riktiga kamera som gör färgerna mer rättvisa).

Less than two weeks

Publicerad 2014-06-05 10:35:10 i Love life,

Nedräkningen har börjat! Om mindre än två veckor åker min älskling och jag till Gran canaria!! Åh va jag längtar! Efter sol och värme, avslappning, god mat och det bästa sällskapet. En välförtjänt semester helt enkelt!
För att längta ännu lite mer och sukta er lite så kommer här några bilder från min förra solsemester från Mallorca!
Längtar längtar längtar!!

Ska ni åka utomlands något i sommar? Berätta!

Värmande gröt

Publicerad 2014-06-05 09:58:26 i Frukost inspiration, Mat i alla former,

Idag gjorde jag min älskade gröt till frukost, det var första gången på nån vecka nu så den smakade väldigt gott! Jag boostade gröten med macapulver, chiafrön och proteinpulver, sen toppade jag med frön, världens störta banan (tog bara halva) och jordnötssmör.
Jag åt även en smörgås med ost, skinka och avokade sant drack ett glas blåbärsdryck.
Nu är jag mätt och belåten och njuter av lite kaffe.

Ha en jättefin torsdag!

Löprunda

Publicerad 2014-06-04 17:06:24 i Mat i alla former, Träning,

Jag hade bestämt redan i måndags att jag skulle springa igår, men så fick jag ont i ryggen på jobbet och det blev bara värre och värre, så då kände jag inte alls för att springa. Jag åkte hem, vilade lite, drack kaffe och åt mellanmål och så började det spöregna.. Ni kan ju gissa om jag blev mer taggad på att springa då? Nä.. Inte direkt..
Men så blev det uppehåll och jag tog mig i kragen och bestämde mig för att dra ut, i alla fall nån kilometer. Det slutade med att jag sprang 5 kilometer! Heja mig! Jag är glad att jag pushade mig lite, det var så skönt när jag var klar och jag kände mig så bra!

Väl hemma åt jag en smarrig middag och åt en tallrik frukt till efterrätt. Mumma!

Kvällspromenad och efterrätt

Publicerad 2014-06-03 17:13:52 i Love life, Mat i alla former, Me and my friends,

Igår åkte jag iväg för att ta en härlig kvällspromenad i solskenet med min bästa vän. Det blev en 5 km promenad med bra tempo, riktigt skön avslutning på dagen!
När jag kom hem gjorde i ordning en mumsig och ganska nyttig efterrätt. Nämligen färsk mango, sockerfritt digestive med jordnötssmör och två salta kex. Både lite nyttig och lite onyttig ;) men gott var det!

Lätt middag

Publicerad 2014-06-02 17:59:15 i Mat i alla former,

När det är sommar och varmt ute så är jag sällan sugen på varm och mäktig mat, då är detta perfekt! Idag gjorde jag en tomat- och mozzarellasallad med olivolja och flingsalt, till det åt jag en surdegssmörgås med salami, sallad och gurka.
Mumsigt och man blev sådär lagom mätt!

Lite senare ikväll får det nog bli en fruktsallad.

Hej måndag!

Publicerad 2014-06-02 11:33:16 i Frukost inspiration, Love life, Mat i alla former, Me and my friends,

Även fast jag har jobbat hela helgen så har jag hunnit med en hel del mysiga och roliga saker också! Som en mysmiddag med två av mina favoriter med fruktsallad och vitt vin.
Som en middag på en mysig restaurang ute i Saltsjöbaden med fina människor.
Som härliga frukoststunder för att starta dagen på ett bra sätt.